Administratorsiden
Beskrivelse av administratorrollen i Nasjonalt vitenarkiv (NVA).
Trenger du mer detaljert veiledning, finner du det nederst på siden.
Administrator har det institusjonelle ansvaret for å forvalte ansattinformasjon og å tildele roller.
- Primært en administrativ rolle.
- Alle institusjoner MÅ ha minst én administrator. Hvis institusjonen kun har én administrator, får dere ikke slettet denne før det er registrert en ny.
- Sikt må tildele rollen til en ansatt på institusjonen dersom institusjonen ikke har en aktiv administrator fra før, for eksempel når institusjonen er ny i NVA. Institusjonene bør ha en reserve for å ikke bli for personavhengige.
Oppgaver
- Koble personer til institusjonen ved å registrere en ansettelse på deres brukerprofil.
- Manuelt registrere en ny brukerprofil og legge til en ansettelse.
- OBS: Brukere skal bare unntaksvis registreres manuelt, når den ansatte ikke har mulighet til å logge inn og opprette brukerprofil selv.
- Sette sluttdato på ansettelser ved egen institusjon.
- Fjerne all ansettelsesinformasjon for en person som har blitt feilaktig tilknyttet egen institusjon. Dette påvirker bare institusjonens personregister (ansattoversikt), ikke NVAs personregister (oversikt over alle registrerte brukere i NVA).
- Tildele rollene Redaktør og Kurator, og utnevne ny/flere Administrator(er).
Rollesiden i NVA
Menyknapp: «Grunndata».
Personregister
Oversikt over brukere med en registrert ansettelse ved institusjonen.
- Redigere informasjon om ansettelse: stillingstittel, start- og sluttdato og stillingsprosent.
- Legge til og fjerne roller.
Legge til ansatt
- Søke på personnavn for å finne deres brukerprofil i NVA.
- Legge til informasjon om ansettelse, for å gi dem tilgang til å registrere.
- Registrere navn og fødselsnummer på ny bruker, og legge til ansettelsesinformasjon.
- Legge til eller fjerne roller på nyopprettet bruker.